Rich media

Rich media -mainonta on mahdollista seuraavissa medioissa: Aamulehti, Etelä-Saimaa, HBL, Helsingin Sanomat, Itä-Savo, Kaleva, Kouvolan Sanomat, Kymen Sanomat, Lapin Kansa, Länsi-Savo, Satakunnan Kansa. 

Täydelliset rich media -aineisto-ohjeet aineistotuotantoja varten löytyät täältä.

Alla on listattuna Kärkimedian tarjoamien rich media -valmisratkaisujen aineistovaatimukset.

Monisivuinen mainos

Monisivuinen mainos muodostuu useammasta mainosnäkymästä, jota voidaan selata eteenpäin joko pyyhkäisemällä pystysuunnassa tai nuolipainikkeista painamalla.

Jokaiseen mainosnäkymään lisätään painike, josta ohjataan kampanjasivustolle.

Mainosmuodossa sivujen järjestys on kiinteä, merkitse siis aineistoon sivujärjestys, ellei se käy ilmi aineistosta muuten. Monisivuisesta mainoksesta tallennetaan Richie mainosanalytiikkaa sivunvaihdoista.

Aineistoista muodostetaan pysty- ja vaakaorientaatiossa toimiva responsiivinen rich media -aineisto. 


Aineistovaatimukset: 

  • 2 – 16-sivuinen PDF-tiedosto, tallennettuna sivuittain pystyorientaatiossa
  • Linkki kampanjasivustolle

TAI

  • 2 – 16 hyvälaatuista jpg-kuvaa pystyorientaatiossa, kuvakorkeus 2008 px, leveys max. 1536 px
  • Linkki kampanjasivustolle

Videomainos

Videomainos on kokosivun mainosmuoto, jossa mainostajan video toistetaan autoplayllä käyttäjän saapuessa mainosnäkymään. Käyttäjä voi kytkeä videoon äänet mainoksen oikeassa alakulmassa olevasta ikonista, oletuksena video toistetaan ilman ääniä. 

Mainos toimii käyttäjän laitteella sekä pysty- että vaakaorientaatiossa. Videoplayer sijoitetaan mainokseen keskiosaan mainostajan toimittamien taustakuvien päälle, joihin voi sijoittaa mahdolliset kuva- ja tekstielementit. Taustakuvissa on koko sivun kattava linkkialue, johon kiinnitetään mainostajan toimittama linkki. 


Aineistovaatimukset

  • Videotiedosto mp4-formaatissa (max. 1 GB), mahdollisimman iso ja hyvälaatuinen, mielellään 4K tai Full HD
  • Videon taustalle tuleva posterkuva hyvälaatuisena jpg-tiedostona

            - posterkuvan kuvasuhde ja resoluutio on sama kuin videossa

            - posterkuvana kannattaa käyttää stillikuvaa tietystä videon kohdasta

            - posterkuvaa näytetään jos videota ei voida toistaa, esimerkiksi käyttäjän ollessa offline-tilassa

  • Taustakuvat pysty- ja vaakaorientaatiossa hyvälaatuisina jpg-tiedostoina

           - pysty: 1536 x 2008 px

           - vaaka: 2048 x 1496 px

  •  Linkki kampanjasivustolle


Video streamataan verkon yli, joten video pyörii ainoastaan jos käyttäjällä on toimiva verkkoyhteys laitteessaan. Video sijoitetaan mainoksen keskiosaan taustakuvien päälle, ja koko taustakuva-alue toimii linkkialueena kampanjasivustolle. Taustakuvassa olevat teksti- ja kuvaelementit tulee sijoittaa kuviin niin, että video ei peitä niitä.

Mainosanalytiikkaa videomainoksesta kertyy impressioiden ja klikin lisäksi myös videon katselusta.